انواع کابل افشان ساختمانی

انواع کابل افشان کدامند، سهم کابلهای برق ساختمانی در این مورد چه قدر است و معیار و ملاک انتخاب و خرید این محصول چیست؟ اینها پرسشهایی هستند که در این مطلب به آنها پاسخ داده میشود.

کابل برق ساختمانی

کابل برق ساختمانی

بخش قابل توجهی از بازار مصرف سیم و کابل برق مربوط به ساختمانهاست. تقریباً تصور هر ساختمان بدون برق دیگر بسیار دور از ذهن است و حضور انرژی الکتریسیته امری لازم و ضروریست. حال ممکن است ساختمانها کاربریهای متفاوتی داشته باشند. مثلاً مسکونی، آموزشی، تجاری، اداری، ورزشی و ده ها مورد دیگر؛ اما در همه اینها کابلهای برق مسیری برای تأمین و توزیع الکتریسیته هستند. با این اوصاف، دور از ذهن نیست که گروهی از کابلهای برق با عنوان ساختمانی معرفی شوند.

انواع کابل افشان ساختمانی

وقتی که به زیر گروه کابل ساختمانی به کار رفته در ساختمانهای ایران نگاه دقیقتری می اندازیم، متوجه میشویم که اکثریت قریب به اتفاق آنها از نوع افشان هستند. همان کابلهای آشنا با انعطاف پذیری مناسب. البته همین کابل افشان نیز میتواند انواع گوناگونی داشته باشد.

از کابلهای سبک (NYLHY – H03VV-F) گرفته تا کابلهای چند رشته معمولی (NYMHY – H05VV-F) که با سطح مقاطع مختلف در تأمین برق اصلی ساختمانها به شکل تکفاز و سه فاز، تامین برق آسانسورها و موتورخانه ها و موارد مشابه، برق رسانی به تمامی واحدهای ساختمان و دیگر مصرف کننده های خاص ساختمانی نقش دارند.
انواع کابل افشان

انتخاب کابل ساختمانی

توجه به میزان جریانی که از کابل عبور خواهد نمود، نوع کاربری و ویژگیهای محل نصب از ملاکهای مهم جهت انتخاب نوع مناسب کابل ساختمانی به شمار می آیند. مورد بعدی توجه به استاندارد بودن کابل و مرغوبیت آن است. نامرغوب یا غیر استاندارد بودن کابل ساختمانی، ایمنی کل ساختمان و ساکنان آن را مورد تهدید قرار داده و در تأمین مطمئن برق ناکارآمد خواهد بود.