کابل برق مقاوم در برابر حریق

کابل برق یا کابلهای دیگر ممکن است برای پایداری در عملکردشان لازم باشد در برابر حریق و دماهای بالاتر از حد متعارف، مقاومت مناسبی داشته باشند.

کابل هایی که در تغذیه سیستمهای اعلان حریق به کار میروند، کابلهای مدارهای روشنایی اضطراری و سیستمهای کنترل دود و برخی از انواع کابلهای صنعتی، از جمله مواردی هستند که لزوم استحکام بالای حرارتی برای آنها احساس میگردد. یکی از گزینه های پیش رو برای ایجاد چنین استحکام و مقاومت حرارتی، استفاده از مواد عایقی با دمای کاری بالا در ساختار کابل است. معمولاً چنین کابلهایی را با عناوینی مانند کابل مقاوم در برابر حریق میشناسند.

کابلهای قدرت با نوار میکا و کابل مجهز به عایق و روکش سیلیکونی، از نمونه های رایج این محصولات هستند. ترکیبات متنوعی که در ساخت عایق و روکش این کابلها به کار گرفته میشود، محدوده دمای کاری آنها را در رنجهای متفاوت تعیین میکند. همین بازه دمای کاری سبب میشود که عبارت متفاوت کابل مقاوم در مقابل گرما و کابل مقاوم در برابر آتش یا حریق برای معرفی استفاده شود. بهتر است با توجه به شرایط کار کابل، نوع مناسب انتخاب شود تا هم درستی عملکرد کابل تضمین گردد و هم از صرف هزینه های غیر لازم جلوگیری شود.