انواع کابل فرمان ساده و شیلد دار

انواع کابل فرمان چه به صورت ساده و چه به شکل شیلد دار، دارای ساختار و کاربردهای متفاوتی هستند. همین تفاوت در ویژگیهای کابلهای فرمان ساده و شیلد دار باعث شده است تا به بررسی و شناخت کامل انواع کابل فرمان و همچنین پارامترهای تأثیرگذار بر خرید این نوع از کابلها که در شکلهای متفاوت عرضه میشوند، بپردازیم.

تعریف کابل فرمان

کابل فرمان به کابلهایی گفته میشود که به منظور انتقال سیگنالهای آنالوگ و سیگنالهای دیجیتال کنترلی در محیطهای صنعتی به کار میروند. این سیگنالها با هدف کنترل، اندازه‌گیری و حفاظت با تعداد رشته های گوناگون در مکانهای مختلفی همچون کارخانه ها، نیروگاهها، پستهای برق و … مورد استفاده قرار میگیرند.

کابل‌ های فرمان و یا همان کابلهای کنترل، به طور کلی با سیگنالهای ولتاژ پایین و در نتیجه قدرت کم سر و کار دارند. نکته قابل ذکر در مورد کابل فرمان آن است که به منظور بالا رفتن دقت عملکرد تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل، باید میزان اختلاف بین ورودی و خروجی کابل فرمان حداقل باشد.

انواع کابل فرمان

کابلهای فرمان را میتوان به شکلهای گوناگونی تقسیم بندی کرد. همه ی این دسته بندیها به دلیل ویژگیهای خاص هریک از آنهاست. کابلهای فرمان از نوع افشان را اگر بخواهیم تقسیم بندی نماییم، میتوان به دو دسته ی مهم

  • شیلد دار
  • بدون شیلد

اشاره کرد. میتوان از دیدگاه شکل مقطع کابل تقسیم بندی دیگری را نیز در نظر گرفت:

  • کابل گرد
  • کابل تخت

کابلهای ویژه

میتوان با ایجاد تغییر در ساختار و جنس اجزای تشکیل دهنده کابلهای فرمان، آنها را متناسب با کاربریهایی نمود که نیازمند مقاومت بالا در برابر فشارها و تنشهای مکانیکی هستند.

همچنین امکان تولید کابلهای فرمان مقاوم در برابر آب و روغن وجود دارد. کابلهای فرمان مقاوم در برابر حرارت نیز از دیگر نمونه های خاص این کابلها به شمار میروند.